Utfärder till Måkläppen

Första söndagen i september, 2017 den 3:e i denna månad, gjordes en utflykt till Måkläppen i Måkläppsföreningens regi. Liksom i fjor ägde Falsterbo Bird Show rum  samma helg. Samtidigt som vi erbjöd besökarna där att att få delta i vår utfärd, presenterade vi oss i ett stånd på Falsterbo Bird Shows område. Eftersom deltagande i vår utfärd endast gäller medlemmar kunde medlems- och inträdesavgift (65 kronor) betalas där.

Utflykten leddes av Jan-Åke Hillarp.

Besöket ägde rum då beträdnadsförbud råder, men föreningen har dispens från länsstyrelsen för denna dag. Föreningen har därmed ansvar för att allt sker inom ramen för reservatsbestämmelserna.

Samlingsplats för utfärden är reservatsskylten utanför Nabben kl. 09.00. Dit tar promenaden ca 45 minuter från Flommens Golflubbs parkering men i gengäld behöver man inte korsa golfbanor eller vada.

Vid reservatsskylten mötte man representanter för styrelsen som kontrollerade medlemsskriften för innevarande år medtagits. Den gäller som biljett till utfärden. Alla vuxna betalar dessutom 10 kronor i mynt som ersättning för guidningen av utfärden. Barn under 15 år följer med utan kostnad. Nya medlemmar  får betala även inträdes och medlemsavgift och antecknas för att sedan kunna registreras.

Från reservatsskylten gick man i samlad trupp fram till sjömärket. Promenaden leddes av  guiden Jan-Åke Hillarp, som gav information om sälarna och fåglarna som rastar på revlarna eller passerade i sträckflykt.

Ca 30 medlemmar deltog i årets utfärd.

Samling bakom vraket. Utfärden 2013. Foto Elisabeth Forsman

Utanför sjömärket är det fritt att ströva vidare på egen hand.

Man måste vara tillbaka vid reservatsskylten och utanför reservatsgränsen kl.13.00.

När Jan-Åke Hillarp släppt fältet. Foto: Elisabeth Forsman

Bilder nedan ur Arne Schmitz arkiv

Utfärd till Måkläppen med fiskarnas båt 1981.

Fullastad båt vid utfärden 1981. Falsterbo fyr i bakgrunden.

Ung man på vrak, 1989.

Två båtar behövdes för att få ut alla deltagarna till ön, 1984.

Söndagen den 28 januari 2018  kl.9-13 ärr sista chansen för besök på Måkläppen.  Jan-Åke Hillarp leder den traditionella utflykten i FNF:s regi,